چهارشنبه سوري سبزفرصتي ديگر تا ملت سبز ايران صداي اعتراض خودرابه گوش جهان برسانندوبگويند كه اين جنبش پا برجاست تا جوانان اين خاك زنده اند اين فرصت راازدست ندهيم

۱۳۸۸ اسفند ۵, چهارشنبه

احمدی مقدم: برای صیانت از ناجا بازداشتگاهها به مونیتور مجهز می شوند


پلیس نباید مجرم را مورد ضرب و جرح قرار دهد!

شبکه جنبش راه سبز(جرس): فرمانده نیروی انتظامی گفت: در سال آینده تمام بازداشتگاه‌ها، اتاق‌های بازجویی‌ و تحت نظرگاه‌ها به سیستم مونیتورینگ مجهز خواهند شد.

به گزارش ایسنا، سردار احمدی مقدم در همایش روسای پلیس آگاهی با اشاره به این که در فنون بازجویی و مصاحبه نباید از ابزار فشار و زور استفاده شود، اظهار کرد: پس از حوادث کهریزک و موضوعات کوچکی که در مکان‌های دیگر اتفاق افتاد، به منظور رعایت حقوق شهروندی از سال ۸۹ تیم‌های بازرسی از تمام تحت نظرگاه‌ها و بازداشتگاه‌ها بازدید خواهند کرد تا استانداردهایی که امسال ابلاغ شده‌ است را مورد بازرسی قرار دهند.
وی افزود: مجرمان هم یک شهروند محسوب می‌شوند و باید با آن‌ها بر اساس قانون برخورد کرد. این در حالیست که برخی اوقات جرایم ارتکابی از سوی مجرمان آن قدر فجیع است که اگر دست مردم به آن‌ها برسد این افراد را به شکل فجیعی خواهند کشت؛ اما در هر صورت مامور پلیس در چنین شرایطی هم نباید به خود اجازه دهد که مجرمی را مورد ضرب و جرح قرار دهد و باید با مجرمان برابر قانون برخورد شود.
این در حالی است که شدیدترین شکنجه ها در بازداشتگاه زیر نظر نیروهای انتظامی انجام شده است و ماموران این نیرو حتی در مجامع عمومی هیچ حقی برای مردم قائل نبوده اند.
سردار احمدی مقدم با بیان این که تعبیه سیستم نظارتی و مونیتورینگ در بازداشتگاه‌ها ابلاغ شده تا در سال آینده این موضوع اجرا شود، ادامه داد: امروز اگر یک حادثه در تحت نظرگاه‌های مرزی هم اتفاق بیفتد، جهانی خواهد شد به طوری که گاهی اوقات موضوعی را به یک مامور می‌سپاریم و اگر آن فرد مسامحه کند ناجا بدهکار خواهد شد، پس باید برای صیانت از سازمان خود مراقبت‌های لازم را انجام داده و تلاش کنیم.
در پی اختلافات ایجاد شده بین سپاه، بسیج ، وزارت اطلاعات و ناجا بنظر می رسد که فرمانده نیروی انتظامی در پی اعاده آبروی رفته این نهاد است.
وی با بیان این که سال ۸۹ پایانی بر این مسئله است، افزود: تحت‌نظرگاه‌ها، بازداشتگاه‌ها و اتاق‌های بازجویی باید به مونیتورینگ و سیستم نظارتی مجهز شوند. این سیستم نظارتی در قالب پلیس آگاهی، بازرسی فرماندهی استان‌ها و بازرسی کل ناجا به صورت مستمر و ناگهانی اقدامات خود را انجام می‌دهد.
دستور عزل می دهم!!
فرمانده نیروی انتظامی ادعا کرد که اگر موردی به من گزارش شود و مطمئن شوم که کار غیرقانونی صورت گرفته است دستور عزل فرد مورد نظر را صادر خواهم کرد و در هیچ موردی مسامحه نکردم که در این رابطه موضوع قتل‌های سریالی آبادان پیش آمد.
وی در رابطه با خطای رخ داده در پرونده قتل‌های سریالی آبادان هم گفت: در آن پرونده پس از وقوع چند فقره قتل، پلیس یک متهم را گرفت و فرد دستگیر شده به ارتکاب قتل‌ها اعتراف کرد؛ اما در زمان دستگیری متهم چند قتل دیگر اتفاق افتاد و پس از آن قاتل اصلی پیدا شد و مشخص شد متهم اول تحت فشار اعتراف کرده بوده است. در این رابطه نه تنها پلیس آگاهی بلکه قاضی هم اشتباه کرده و فرد مورد نظر را محکوم به اعدام کرده بود، به طوری که اگر اعدام به تاخیر نمی‌افتاد چه بسا این متهم بی‌گناه اعدام می‌شد که در این راستا با مسوول آگاهی و فرمانده پلیس شهرستان مورد نظر برخورد و از قاضی پرونده هم شکایت شد.
وی تصریح کرد: کشفیات در پلیس آگاهی باید به صورت فنی و علمی صورت گیرد.
وی در ادامه به یک پارچه کردن اطلاعات نیروی انتظامی و دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی کشور اشاره کرد و در این رابطه گفت: موضوع پژوهش، آموزش و فناوری در راستای حرفه‌ای شدن ماموران پلیس موثر است.
سردار احمدی‌مقدم با تبریک دستگیری عبدالمالک ریگی ادامه داد: این موضوعات تروریستی پیامی نیز در بر دارد که آن اقتدار ملی و امنیتی ایران است به طوری که ایران، افغانستان، پاکستان و عراق نیست بلکه همه چیز در این کشور تحت کنترل است و این کنترل هم روز به روز دقیق‌تر، کیفی‌تر و مطلوب‌تر می‌شود.
فرمانده ناجا با اشاره به این که پیش از نیز عبدالمالک ریگی توسط ماموران در شرف دستگیری قرار گرفته بود، اما بر اثر یک تعلل فرصت برای فرار پیدا کرد، ادامه داد: بالاخره این جنایتکار در خاک ایران دستگیر شد که در این رابطه باید از سربازان گمنام امام زمان تقدیر شود.
چهارشنبه سوری و بازداشت
به گزارش ایسنا، تمهیدات پلیس در چهارشنبه آخر سال از دیگر موضوعاتی بود که سردار احمدی مقدم به آن اشاره کرد و گفت: یکی از اقدامات پلیس در این رابطه کنترل بیشتر اماکنی است که اقدام به تولید و توزیع مواد محترقه می‌کنند. این که چشم فرزند مردم کور شود و یا خودرویی را آتش بزنند که بخندند موضوع قابل قبولی نیست و با این گونه موضوعات به شدت برخورد می‌شود به طوری که امثال در چهارشنبه سوری نباید شاهد هیچ حادثه‌ای باشیم.
وی به توزیع کنندگان و تولید کنندگان مواد محترقه هشدار داد: با این افراد به شدت برخورد خواهد شد و در این رابطه هماهنگی‌های لازم با مراجع قضایی صورت گرفته است. همچنین با توجه به این که مواد اولیه تولید مواد محترقه مجاز هستند، با اصناف و واحدهای تجاری هماهنگی‌های لازم جهت کنترل این موضوع انجام شده است.
وی تصریح کرد: موضوع آگاهی اجتماعی هم از سوی صدا و سیما باید صورت گیرد.
فرمانده نیروی انتظامی ادامه داد: نمی‌خواهیم مانع تخلیه شادی و هیجانات جوانان شویم، چون کشور ما یک کشور جوان است، لذا خانواده‌ها باید مراقب فرزندان خود باشند تا آن‌ها با وسایل بی‌خطر که عرضه خواهد شد تفریح خود را انجام دهند و از ایجاد اجتماع، بلوا و مزاحمت پرهیز کنند.
سردار احمدی مقدم ادامه داد: نیروی انتظامی پیش‌بینی‌های لازم را برای مراسم چهارشنبه آخر سال انجام داده و با گسترش نیروهای خود اقدامات پیشگیرانه را انجام خواهد داد.
وی تصریح کرد: بنابر هماهنگی‌های صورت گرفته با مراجع قضایی بناست برای متخلفان در چهارشنبه آخر سال، قرار بازداشت صادر شود و با توجه به این که در ایام نوروز به وضعیت این افراد رسیدگی نخواهد شد در نتیجه متخلفان تا پایان تعطیلات در بازداشت‌گاه‌ها باید استراحت کنند.

0 نظرات: