چهارشنبه سوري سبزفرصتي ديگر تا ملت سبز ايران صداي اعتراض خودرابه گوش جهان برسانندوبگويند كه اين جنبش پا برجاست تا جوانان اين خاك زنده اند اين فرصت راازدست ندهيم

۱۳۸۸ اسفند ۲, یکشنبه

گزارشی در باره بستن سرویس جی میل در ایران

یکی از خوانندگان: همانطور كه مي دانيد سرويس جي ميل در ايران از دسترس خارج شد. مطلبي انتقادي را از ضميمه كليك روزنامه جام جم يكشنبه مورخ 1388/12/2 در همين زمينه عيناً نقل مي كنم. خواهش دارم اطلاع رساني كنيد تا همه بدانند چگونه به بهانه امنيت اين نظام آشغالي ما را از همه چيز محروم كرده اند آن هم در حالي كه با وجود گند كاريهاي آقايان گوگل امكانات ارزشمند اين سرويس رايگان را براي ايرانيان بايكوت نكرده بود. وقتي زورشان به امنيت گوگل نرسيد و مثل ... در گل ماندند دم دست ترين راه را انتخاب كردند. بعد پليس ناجا با قمپوز از «پيشرفتهاي سايبري پليس» حرف مي زند!!! لابد مدير اين پروژه سايبري هم مهندس فيروزآبادي است!!! سوال اين است كه با اين حجم فيلترينگ نبوغ سرشار مهندسان سپاه و ناجا كجا خرج مي شود كه ما از آن بي خبريم!!! مطلب را بخوانيد:===============
سعيد مهديون مدير عامل شركت فناوري اطلاعات در جلسه پرسش و پاسخ در جمع خبرنگاران در پاسخ به اين سوال كه آيا سرعت 128 كيلو بيت بر ثانيه اينترنت براي كاربردهاي دولت الكترونيكي در كشور كافي است يا خير؟ به ايلنا گفت: «كاربرد دولت الكترونيكي هيچ ربطي به سرعت اينترنت ندارد و محدوديت هايي براي اينترنت ملي براي كشور ندارد و ممكن است سرعت 128 كيلوبيت محدوديت هاي فني براي شركت هاي ارائه خدمات اينترنتي داشته باشد، ولي بنده معتقدم با همين سرعت مي توان كاربردهاي تجارت الكترونيكي را عملياتي كرد.»
وي در ادامه سخنان خود در پاسخ به خبرنگار ايلنا، مبني بر مشكلات به وجود آمده در شبكه اينترنت كشور بعد از قطعي كابل جاسك-فجيره اظهار داشت: «اين قطعي براي داخل كشور مشكلي ايجاد نكرده است، ولي سرعت دسترسي كاربران اينترنت را با مشكل مواجه كرده ولي ما به دنبال آن هستيم با قطعي كابل هاي اينترنت خدمات كشور دچار مشكل نشود. البته بايد در نظر داشت كه اگر در سرعت اينترنت مشكلاتي به وجود آمده است، ممكن است از شركت ارائه كننده آن باشد كه ما در صدديم براي تشويق بيشتر شركتها 10 ISP برتر در زمينه سرعت را معرفي و اسامي آن را در سايت شركت قرار دهيم.»
مهديون در ادامه سخنان خود به بسته شدن جي ميل اشاره كرد و گفت: «در مورد بسته شدن اين سرويس اگر هر كسي اعتراضي داشته باشد، بايد به سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي منتقل كند ولي از نظر بنده اين يك فرصت حساب مي شود و بايد مردم كشور به سمت ايميل ملي هدايت شوند. به عبارتي تا زماني كه ما به خارجي ها اعتماد كنيم، توسعه فناوري اطلاعات در داخل نخواهيم داشت و اين يعني اينكه بايد به دولت و كشور اعتماد كنيم.»
وي در ادامه سخنان خود به بودجه شركت فناوري اطلاعات در سال جاري اشاره كرد و گفت: «بودجه امسال نسبت به بودجه سال گذشته تغيير كرده است چرا كه شركت به سمت كارهاي حاكميتي مي رود و با توجه به لايحه جامعه ارتباطات كه تكميل شده و به مجلس رفته بنابراين سازمان درآمد شركتي ندارد و اگر از حاكميت بودن خارج شود در اصلاحيه بودجه كه نيمه سال مشخص مي شود بحث بودجه و شركت مورد بررسي قرار خواهد گرفت.»
وي در پايان سخنان خود اظهار داشت: «در حال حاضر ما از نظر شاخص ضريب نفوذ اينترنت در منطقه اول هستيم و از نظر بيشترين جهش فناوري اطلاعات از سال 84 تا 88 در منطقه داراي رتبه دوم هستيم كه اميدواريم تا پايان سال برنامه پنجم در ميانگين همه شاخص ها به مقام دوم حوزه IT دست پيدا كنيم.»
حال سوالي كه مطرح مي شود اين است كه اگر قرار باشد تكنولوژي خارجي در ميان ما نباشد و همه چيز بومي باشد، (كه البته كاري نيكوست) چطور مي توان تفاوتها را سنجيد و از آن بهره برد؟ چطور مي توان از فضاي بي پايان جي ميل و امكانات حقيقتاً نامحدود و تمام نشدني اين سرويس چشم پوشيد و تنها به ايميلي ]كه[ حتي براي مديران دولتي هم به درستي در دسترس نيست؛ چه رسد به عموم مردم و گذشته از اين، فقط 5 مگابايت فضا را تنها در قالب پست الكترونيكي ارائه مي دهد، اتكا كرد؟
جي ميل تنها يك سرويس پست الكترونيكي نيست و انبوهي از خدمات جانبي را به رايگان ارائه مي دهد، پس چرا بايد خود را از اين مجموعه خدمات رايگان در اوج فناوري محروم كنيم؟ اگر مساله امنيت است، خب مگر قرار است همه مردم اطلاعات محرمانه داشته باشند و آن را روي جي ميل بفرستند؟ و بهتر نيست كه اين محروميت فقط شامل حال مسئولان دولتي شود؟ گذشته از اين، اين محروميت فقط ايرانيان را در بر نمي گيرد و كليه اتباع خارجي حاضر در كشور هم از دسترسي به اين سرويس محروم مي سازد.
در پايان بايد گفت اگر به واقع دليل بستن پست الكترونيكي جي ميل همين بوده كه ذكر شده، ايكاش مسوولان ابتدا خدماتي را با حداقل 1 درصد كيفيت اين سرويس، به درستي ارائه مي دادند و سپس اقدام به بستن بدون اطلاع قبلي آن مي فرمودند.

0 نظرات: