چهارشنبه سوري سبزفرصتي ديگر تا ملت سبز ايران صداي اعتراض خودرابه گوش جهان برسانندوبگويند كه اين جنبش پا برجاست تا جوانان اين خاك زنده اند اين فرصت راازدست ندهيم

۱۳۸۸ اسفند ۵, چهارشنبه

آغاز گرانی شب عید


سایت کلمه: تهران امروز در گزارشی نوشت: قیمت ۹ گروه کالایی از ۱۱ گروه کالایی مورد بررسی بانک مرکزی، در هفته منتهی به ۳۰ بهمن‌ماه سال‌جاری افزایش یافت تا قیمت‌ها به روند صعودی خود در هفته‌های منتهی به سال جدید ادامه دهد.

بنا بر آخرین گزارش بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران،‌ قیمت میوه‌های تازه، سبزی‌های تازه،‌گوشت مرغ و تخم‌مرغ در هفته مورد گزارش به ترتیب ۷٫۸، ۲٫۴، ۶٫۷ و ۳٫۶ نسبت به هفته قبل از آن افزایش یافت. قیمت گوشت مرغ در هفته‌های آخر سال‌جاری درحالی افزایش می‌یابد که قاسم نوده‌فراهانی، رئیس شورای اصناف کشور اواسط بهمن‌ماه امسال از امضای توافقنامه‌ای با وزارت بازرگانی و اتحادیه تولید‌کنندگان مرغ خبر داد تا مرغ تازه از ۲۰ بهمن‌ماه به مدت سه‌ماه به قیمت ۲۴۵۰ تومان توزیع شود.

همچنین به گفته او پیش‌بینی‌هایی صورت گرفته تا در نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا مرغ تازه در ماشین‌های یخچال‌دار توزیع شود اما به نظر می‌رسد که این روش پاسخگویی لازم را برای تنظیم بازار مرغ نداشت به‌طوری که قیمت مرغ در سطح شهر تهران بین ۲۸۰۰ تا ۳۲۰۰ تومان در نوسان است اما گوشت قرمز، روغن نباتی و حبوب از دیگر گروه‌های کالایی بودند که نسبت به هفته قبل از آن به ترتیب ۰٫۹، ۰٫۶ و ۰٫۶ درصد افزایش قیمت را تجربه کردند.

قیمت گروه‌های کالایی لبنیات و برنج نیز نسبت به هفته قبل از آن به ترتیب افزایش‌های ۰٫۳ و ۰٫۳ درصدی را نشان می‌دهند اما قیمت قند و شکر و چای در هفته مذکور نسبت به هفته قبل از آن به ترتیب ۰٫۲ و ۰٫۱ کاهش قیمت داشت. در عین حال قیمت ۱۰ گروه کالایی در هفته مورد گزارش نسبت به هفته مشابه‌ماه قبل از آن و قیمت تمام ۱۱ گروه کالایی مورد بررسی بانک مرکزی نسبت به هفته مشابه سال قبل افزایش یافت.

رکورددار افزایش قیمت در هفته منتهی به ۳۰بهمن‌ماه سال‌جاری نسبت به‌ماه قبل به ترتیب،‌گوشت مرغ با افزایش ۱۲درصدی، میوه‌های تازه با افزایش ۸٫۹ درصدی و سبزی‌های تازه با افزایش هشت درصدی هستند. در عین حال قیمت قند، شکر و قیمت گوشت قرمز در هفته مورد گزارش نسبت به سال قبل از آن به ترتیب ۴۹ و ۳۶٫۸ درصد افزایش یافته است. میوه‌های تازه و گوشت مرغ نیز نسبت به سال قبل به ترتیب ۳۲٫۲ و ۲۰٫۶ درصد افزایش قیمت داشتند.

به گزارش بانک مرکزی، در هفته منتهی به ۸۸/۱۱/۳۰ در گروه لبنیات، قیمت ماست غیرپاستوریزه و پنیر غیرپاستوریزه نسبت به هفته قبل افزایش داشت ولی بهای کره پاستوریزه اندکی کاهش یافت. در هفته مورد گزارش، بهای سایر اقلام این گروه ثابت بود. بهای تخم‌مرغ افزایش یافت و شانه‌ای ۲۷ تا ۳۱هزار و ۵۰۰ ریال فروش می‌رفت. در گروه برنج، قیمت همه اقلام این گروه اندکی افزایش داشت، در گروه حبوب بهای نخود ثابت بود و قیمت سایر اقلام این گروه افزایش یافت. در خواربارفروشی‌های مستقر در میادین زیر نظر شهرداری اقلام حبوب عرضه نمی‌شد.

در هفته مورد بررسی، در میادین زیر نظر شهرداری‌ تهران انار، انگور و لوبیا سبز عرضه نمی‌شد و پرتقال درجه یک عرضه کمی داشت ولی بقیه اقلام میوه و سبزی تازه را که تعدادی از آنها از نظر کیفی در سطح پایینی قرار داشتند، به نرخ مصوب سازمان میادین میوه‌و‌تره‌بار شهرداری می‌فروختند.

میوه‌فروشی‌های سطح شهر اقلام مرغوب میوه و سبزی تازه را عرضه می‌‌کردند که در گروه میوه‌های تازه، قیمت همه اقلام این گروه افزایش داشت. در گروه سبزی‌های تازه، بهای سبزی‌های برگی بدون تغییر بود. قیمت سایر اقلام این گروه به‌ویژه کدو سبز افزایش یافت. در این هفته قیمت گوشت گوسفند، گوشت تازه گاو و گوساله و گوشت مرغ افزایش داشت. در هفته مورد بررسی، بهای قند و چای خارجی اندکی کاهش ولی قیمت شکر و انواع روغن نباتی اندکی افزایش داشت.

در هفته مورد گزارش، در گروه لبنیات بهای ماست غیر‌پاستوریزه معادل ۱٫۰ درصد و پنیر غیر‌پاستوریزه معادل ۲٫۶ درصد نسبت به هفته قبل افزایش ولی قیمت کره پاستوریزه ۰٫۱ درصد کاهش یافت.

بهای سایر اقلام این گروه ثابت بود. قیمت تخم‌مرغ معادل ۳٫۶ درصد افزایش داشت.

در هفته مورد بررسی، در گروه برنج قیمت برنج غیر‌تایلندی معادل ۰٫۸ درصد، برنج داخله درجه یک ۰٫۳ درصد و برنج داخله درجه دو ۰٫۵ درصد افزایش یافت. در گروه جنوب بهای نخود ثابت بود. قیمت سایر اقلام این گروه بین ۰٫۵ تا ۱٫۲ درصد افزایش داشت.

در هفته مورد گزارش، در گروه میوه‌‌های تازه قیمت همه اقلام این گروه بین ۲٫۳ تا

۱۲٫۲ درصد افزایش یافت. در گروه سبزی‌های تازه‌ قیمت سبزی‌های برگی بدون تغییر بود. بهای کدو سبز معادل ۴۹٫۰ درصد و بهای سایر اقلام این گروه بین ۰٫۴ تا ۱۳٫۴ درصد افزایش داشت.

بر اساس گزارش بانک مرکزی، در هفته مورد بررسی نسبت به هفته قبل قیمت گوشت گوسفند معادل ۰٫۸ درصد، گوشت تازه گاو و گوساله ۱٫۰ درصد و گوشت مرغ ۶٫۲ درصد افزایش یافت.

در هفته مورد گزارش، بهای قند معادل ۰٫۵ درصد و چای خارجی ۰٫۱ درصد کاهش ولی قیمت شکر معادل ۰٫۷ درصد، روغن نباتی جامد ۰٫۶ درصد و روغن نباتی مایع ۰٫۲ درصد افزایش داشت.


0 نظرات: